Het lot van de nieuwe generaties Indonesiërs en Molukkers, is ver van huis. Het lot heeft bepaald dat we onze toekomst niet weten. Wanneer zullen we ons eigen land zien? Het lot van onze voorouders heeft gezorgd dat we in iemand anders’ land goed kunnen leven. Zullen we hier wel ons thuis vinden? Het lot zal bepalen.
De dansvoorstelling ‘Nasib Katong Dua’ is een kwetsbaar duet tussen Cheroney Pelupessy en Jefta Tanate die draait om de zoektocht naar identiteit en herkenning. De twee dansers gebruiken hun overeenkomsten en verschillen om elkaar te kunnen ontmoeten en ondersteunen in hun reis. Na de voorstelling is er een nagsprek met Cheroney.
OVER DE ARTIEST
Cheroney Pelupessy is danseres, choreografe, en theatermaker. In de afgelopen jaren heeft Cheroney veel als uitvoerend danseres gewerkt, en op die manier veel geleerd over zowel het vak als over zichzelf als danseres. In 2019 maakte ze haar debuut als maker met haar eerste voorstelling Samsara en in 2022 ging haar multidisciplinair kunstproject ‘KETURUNAN’ in première. In dit project liet Cheroney haar vijf dansers aan de hand van familiefoto’s zijn of haar eigen verhaal kiezen en verbeelden. Zo ontstond een multidisciplinaire voorstelling over culturele identiteit, familie, saamhorigheid, nostalgie en over nooit vergeten waar je vandaan komt. Na 3 succesvolle tournees in Nederland, gaat de voorstelling in de zomer van 2024 op tournee in Indonesië.
Als maker bestaat de behoefte om haar eigen verhalen te vertellen, in zoektocht naar gemeenschap, representatie, en bewustwording. “Het is mijn missie om verhalen te vertellen. Menselijke verhalen die kwetsbaar, ongehoord, en herkenbaar zijn. Verhalen die soms een beetje schuren, met een uitnodiging tot zelfreflectie. Ik geloof dat wij allen multidimensionale personen zijn, en ik wens hierin de uiteenlopende lagen van ons bestaan te onderzoeken en benadrukken. Door ervaringen en vraagstukken uit mijn eigen leven en die van mijn omgeving te delen, verlang ik ernaar om verbinding te creëren en een nieuw perspectief teweeg te brengen bij de toeschouwer.”